Ben je steeds serieuzer als het aan komt op online poker? Dan mag een HUD (heads-up Display) niet meer ontbreken. Verzamel alle data van jezelf en je tegenspelers en gebruik de informatie om betere beslissingen te maken. Een van deze HUD oplossingen is PokerTracker. Daarnaast kun je aan de hand van je database moeilijke beslissingen terug vinden om hier vervolgens van te kunnen leren. Persoonlijk gebruiken we PokerTracker al jaren zelf. Vandaag een uitgebreide review.

Sites om PokerTracker bij te gebruiken

PokerTracker kan niet in combinatie met iedere site gebruikt worden. Een aantal sites zijn tegen tracking systemen omdat dit de serieuze speler meer voordeel geeft. Juist het aantrekken van recreanten spelers is voor een site van belang. Sites als Unibet laten dit bijvoorbeeld niet toe. Je kunt PokerTracker in ieder geval gebruiken wanneer je speelt op:

• Pokerstars
  • 888 poker
  • Full Tilt poker
  • Merge Poker
  • Winamax
  • PartyPoker (Alleen analyse eigen spel)

Hoe gebruik je PokerTracker

Pokertracker heeft eigenlijk meerdere functionaliteiten. Het begint allemaal met het verzamelen van data voor je hier ook daadwerkelijk inzichten mee kan vergaren. Heb je moeite PokerTracker te installeren? Kijk dan even onderaan dit artikel, daar leggen we het uit.

Data vergaren

Om je poker database te gaan gebruiken moet je zorgen dat PokerTracker alle data binnenkrijgt. Wanneer je PokerTracker opent zie je linksboven 3 opties, namelijk; Community, Play Poker en View Stats. Kies voor Play Poker. Afhankelijk van de site waarop je speelt heb je nu een aantal opties. Voor de meeste sites wil je “Get Hands While Playing” gebruiken om zo real time je handen in te laden. Voor iedere site kun je dit apart configureren. PokerTracker heeft per site een eigen configuration guide. Deze vind je hier:

Het kan dus zijn dat het nodig is om je “preferred seat” in te stellen. Hierdoor weet PokerTracker dat jij altijd speler x bent. Daarnaast moet je vaak de opslag van je handen instellen voor de juiste locatie.

View stats

Bij “view stats” wordt het echt interessant. Hier kun je helemaal los en tal van analyse erop loslaten. Op Youtube zijn talloze “study sessions” te volgen, waarop te zien is hoe mensen PokerTracker of andere tooling gebruiken om hun spel te verbeteren. Hiermee kun je ideeën opdoen over welke reports en stats belangrijk zijn om op te letten. Persoonlijk gebruikte we het vaak voor overall inzichten op BB/100 voor verschillende stakes. Wat ook interessant is om te filteren op spelers die je zeer vaak tegenkomt en waar je meer dan X handen tegen gespeeld hebt, om te kijken of je hier iets uit kunt halen. Hoe hoger het niveau hoe vaker je tegen dezelfde gezichten zal spelen en hoe belangrijker dit wordt.

HUD

Je HUD staat voor je Heads Up Display. Dit is één van de belangrijkste functionaliteiten, omdat het je belangrijke informatie geeft over je tegenspeler. Zie je bijvoorbeeld dat je tegenstander bijna geen enkele hand speelt en nu ineens hard raised, dan kun je hier rekening bij houden in je volgende beslissing. Wil je meer uitleg over welke statistieken belangrijk zijn, lees dan onze post over Poker HUD’s hier

Leaktracker

Een handige functie binnen PokerTracker is de leaktracker. Daarin kun je 2 reports uitdraaien. Als eerste de leak analysis. Zeker voor beginnende spelers kan dit super waardevol zijn. Het laat een lijst van statistieken zien met daarbij een groene range. Dit is de range waarbinnen een winnende speler deze statistieken heeft zitten. Zit jij dus buiten het groene vlak, dan kan je er van uitgaan dat je hier moet op acteren. Hoe meer je speelt en hoe beter het wordt, hoe meer de statistieken verband met elkaar gaan houden. Dit rapport kun je overall uitdraaien, maar ook vanuit verschillende posities. Heel handig om dus snel veel van je spel te leren.

LeakTracker

Een tweede report dat je uit kan draaien is de Overall Luck Bell curve. Hier kun je vooral zien of je geluk hebt of juist pech. Dit kan je resultaten voor een deel verklaren. Het kan zijn dat spelers over meer dan 100.000 handen nog heel veel pech hebben. Een losing streak kan dan ook vrij lang doorgaan. Hier kun je dus een indicatie vinden of het gaat om de kwaliteit van je spel of echt om het hebben van pech. Een leuk inzicht, maar natuurlijk niet iets waar je op kan acteren. Over genoeg handen zou pech of geluk niet zo’n grote invloed moeten hebben. Pas je spel dus zeker niet aan op het feit of je pech of geluk hebt bij flushes, sets of straights.

Overall Luck Bell

PokerTracker pakketten en prijzen

Wanneer je besloten hebt om PokerTracker te gaan gebruiken heb je een aantal pakketten die je kunt aankopen. Welk pakket we aanraden is afhankelijk van je niveau en behoefte. Speel jij bijvoorbeeld wat hogere stakes, dan heb je een ander pakket nodig dan wanneer je echt een beginner bent. Datzelfde geldt voor het type poker dat je speelt. Naast Texas Hold’em kun je PokerTracker ook gebruiken bij Omaha. Daarvoor heb je echter wel een ander pakket nodig. Een overzicht van de pakketten vind je hier. De belangrijkste pakketten hebben we hieronder opgesomd.

PokerTracker logo

Hold’em small stakes $64,99

PokerTracker logo

Hold’em PokerTracker $99,99

Installatie PokerTracker

Om PokerTracker te installeren moet je een aantal stappen doorlopen.

1. Download Pokertracker
  2. Install PostgreSQL Database server
  3. Configureer je database
  4. Configureer je poker sites
  5. Begin met spelen!

Optioneel: TableTracker

Wanneer je PokerTracker aanschaft krijg je een maand gratis TableTracker cadeau. Dit is een functionaliteit waarmee je op alle ondersteunde sites ook makkelijk en snel geschikte tafels kan zoeken. Aan de hand van een aantal regels kijkt TableTracker naar de tafel statistieken en koppelt deze aan je eigen poker database, om zo tot de meest geschikte tafels te kopen. Let wel op, je krijgt een maand TableTracker cadeau, maar wanneer je deze niet op tijd annuleert gaat dit over in een abonnement. Wil je TableTracker dus niet gebruiken, zorg dan dat je je op tijd afmeld.

Dat was hem! Onze PokerTracker review. Bekijk ook al onze andere artikelen en wordt een poker baas!